De top 10 tips
Voor een geslaagde audiocampagne
Uniek concept
Beschikt de spot over een unieke baseline, een uniek format, een auditief logo dat consequent gebruikt wordt? Spreek in beelden en laat de luisteraar meestappen in je verhaal.
Deze adverteerder beheerst de kunst van storytelling tot in de puntjes.
Focus
Heeft je campagne een kernboodschap? Bij een spot die bol staat van de info zie je het bos niet meer door de bomen. Eén spot, één boodschap.
Dat less vaak more is, hoor je hier.
Humor
Valt er te lachen? Humor werkt maar is subjectief. En altijd: opgelet met ironie en cynisme.
De meesters van humor op radio?
Tip: ze zijn met twee…
Sound effects
Herkenbare muziek of een sterk sonic logo versterken je boodschap. Maak je eigen audio of experimenteer met sound effects.
Belgische sonic branding gebaseerd op een wereldhit? Zo doe je dat!
Kit Garretts
Marketing Manager Sleeplife
“Voor Sleeplife is sonic branding al lang geen toekomstmuziek meer. Door de wereldhit ‘Streetlife’ op een ludieke manier in te spelen als ‘Sleeplife’ wordt de positionering van het merk vertaald én versterkt.”
Testimonial
Kan je een geloofwaardige getuigenis toevoegen? Schrijf scenario’s die aansluiten bij de leefwereld van de luisteraar en gebruik spreektaal in de studio.
Mama en kind getuigen over hun ervaring, eenvoudig en herkenbaar.
Originaliteit
Blijf weg van flauwe woordspelingen of stuntelige dialogen. Verras de luisteraar met een originele uitwerking of wending: impact verzekerd!
Deze originele radiospot is voor autobestuurders een schot in de roos.
Sterke woorden
Spreek je duidelijke taal? De meest doeltreffende spots gebruiken sterke werkwoorden. Kies voor de tegenwoordige tijd en spreek de luisteraar rechtstreeks aan in de tweede persoon.
‘Jij’ is veel krachtiger dan ‘ons’ of ‘wij’.
Opvallen
Alles wat uit de clutter springt, wordt onthouden. Opvallen kan je met creatie, maar ook met planning.
Deze adverteerder paste zijn spots aan aan de andere adverteerders in hetzelfde reclameblok.
Emotie
Als je met reclame positieve emoties kan oproepen, is dat een ongelofelijk voordeel (en dan wordt niet ‘irritatie’ bedoeld want dat is ook een emotie).
Hoe radio ook werkt voor niet-commerciële organisaties.
Nabijheid
Hoe meer de wereld globaliseert, hoe belangrijker de lokale community wordt. ‘Van bij ons’ wordt hoe langer hoe meer een troef.
Deze adverteerder legde in coronaperiode de focus op nabijheid.