De relevantie van maatschap­pelijke content

Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat steeds hoger op de agenda van adverteerders en consumenten. Als adverteerder wordt het extra belangrijk om maatschappelijke relevantie te creëren en je te linken aan maatschappelijk verantwoorde initiatieven. Met een missie om alle Vlamingen te informeren, inspireren en verbinden is de VRT een ideale en leidende maatschappelijk relevante partner.

5x maatschappelijk relevant

Mentaal welzijn

Eén van de trending topics van 2021 was ongetwijfeld mentaal welzijn. De Warmste Week maakte er met StuBru en MNM zijn campagnethema van. Ketnet maakt elk jaar een vuist tegen pesten, dit jaar wordt de actie extra ondersteund door MNM en Radio 2.


Mnm plant een zonnebos

Jongerenzender MNM heeft sinds 2021 een eigen bos. Met hulp van het Agentschap Natuur en Bos plantten luisteraars en dj’s 3.100 bomen. Ook dit jaar is er een nieuwe actie om een bos te planten.

Tine Van Kerkhoven

Jongeren Community Manager MNM

MNM bouwt haar aanbod rond inzichten uit gesprekken met jongeren uit de MNM Community. Door dieper in hun leefwereld te duiken, blijven we relevant en kunnen we connecteren met onze doelgroep.

Consumenten-bewustzijn met De Inspecteur

Ook Radio 2 besteedt veel aandacht aan mediawijsheid met onder andere een phishing-special. In De Inspecteur, De Madammen of Spits kwamen slachtoffers en experts aan het woord. Sven Pichal bundelde alle concrete tips in een handige video (en kreeg daarvoor oprechte bedankreacties van vele luisteraars).


Boekenmaand

Internationale studies tonen aan dat het niveau van ‘begrijpend lezen’ in Vlaanderen steeds meer daalt. Daarom zette de publieke omroep het leesplezier in de kijker met extra programma’s zoals De Boekathon, het Radio 1 Boekenfeest en De Voorleesclub.

Kansen voor jong talent

Met De Nieuwe Lichting, de muzikale talentenjacht van StuBru, geeft de zender elk jaar kansen aan talent van eigen bodem. Ook MNM is er voor jongeren. Met de actie ‘JumpJobs’ worden jongeren i.s.m. Voka aan een eerste job geholpen en met ‘Student Late Night’ geeft de zender hen de kans om een eigen radioshow te hosten.